Back to Blogs
Blog Img

Sov deg til bedre velvære (og bedre arbeid)

Du har sikkert hørt det mer enn én gang i livet ditt; "søvn er den beste medisinen". Moren din har sikkert fortalt deg det, fastlegen din har sikkert fortalt deg det og nå forteller vi deg det. God søvn er ikke bare avgjørende for ditt generelle velvære, den kan også ha stor innvirkning på hvordan du presterer på jobb. Tap av søvn kan ha en meningsfull innvirkning på viktige arbeidsferdigheter som kognitiv funksjon, oppmerksomhet og beslutningstaking. Det kan også være sammenheng mellom dårlig søvn og en rekke kroniske helsetilstander som Alzheimers, angst, hypertensjon og diabetes type 2.

Det å forbedre søvnkvaliteten kan være lettere sagt enn gjort. Arbeidsstress, familiestress, sjonglering med barnepass og å se en konstant rullende strøm av globale nyheter kan få deg til å stirre i taket i stedet for å få den sårt tiltrengte nattesøvnen. I denne bloggen ser vi på noen raske og enkle måter å forbedre søvnen din på, og det starter før du i det hele tatt har kommet under dynen...

Forbered deg

Hvis du er en som slår av skjermen eller TV-en rett før du lukker øynene, kan du (uheldigvis) holde hjernen din i våken modus. Blått lys fra enheter kan hindre deg i å sove, så prøv å slå av alle digitale enheter og skjermer minst en time (og helst to) før du legger deg. Du bør også prøve å praktisere godt søvnmiljø ved å skape et rolig, mørkt, avslappende og kjølig miljø på soverommet ditt. Rydd bort rot, sørg for at du har lysblokkerende gardiner eller persienner av god kvalitet, og åpne et vindu om kvelden. Frisk luft og trening er begge gode måter å forbedre sjansene for å sovne, så en spasertur eller en treningsøkt før du legger deg kan være en nyttig måte å slappe av på. Du bør også vurdere andre avslappende aktiviteter som lesing, tøying eller et varmt bad før du slukker lyset.

I løpet av natten

Våkner du noen ganger klokken 02.00 og klarer ikke å sovne igjen? Arbeid, forhold, nyheter; uansett hvor hardt du prøver å slappe av så klarer du ikke å ‘’skru’’ av hjernen. Dette skjer med oss ​​alle av og til, men når det skjer nesten hver natt så blir det utmattende. Øv på avslappende pusteteknikker – prøv og fokuser på å puste rolig inn og ut, sakte, for å finne ro. Hvis dette ikke hjelper og du virkelig ikke klarer å slappe av så kan du prøve å lese i en bok i 10 minutter for å tilbakestille hjernen din.

Den neste dagen

Jobber du hjemmefra? Vurder å ta en kort (mindre enn 30 minutter) lur i løpet av dagen for å lade opp energinivået. Hvis du jobber på et kontor kan du finne et rolig sted å bare slappe av og lade opp i noen minutter. En spasertur kan være like avslappende og en måte å finne litt egentid på midt i en hektisk dag. Å redusere angstnivået og trene på aktiviteter som hjelper deg å finne et øyeblikk med ro, enten det er en yogatime eller en tur rundt blokken, kan være veldig nyttig for å støtte god natts søvn.

Din fysiske og mentale helse er en avgjørende del av å hjelpe deg til å yte ditt beste – hjemme og på jobb. Når du er utslitt og utmattet hele tiden hvordan skal du da gå videre i karrieren eller nå målene dine? Ta sunne valg, lag deg gode rutiner og sett av tid til egenpleie. Husk å søke profesjonell medisinsk hjelp hvis du sliter med å få den søvnen du trenger.