Back to Blogs
Blog Img

Oppdag de 7 ulike typene hvile og forstå hvordan de påvirker deg

Du tror kanskje all hvile faller under samme gren; du føler deg trøtt – du sover eller hviler – føler deg mer opplagt og dette føles som en evig spiral. Hvis du noen gang har våknet utslitt, har du sannsynligvis forstått at ikke all hvile er lik, og søvn er bare en del av ligningen. Hvis du ikke balanserer de riktige hviletypene, vil du sannsynligvis ende opp med å føle deg utslitt og ufokusert mesteparten av tiden.

Les videre for å oppdage de ulike typene hvile.

 

1. Fysisk hvile

 

Du vet når kroppen din er fysisk utslitt. Lemmene dine føles tunge, øynene dine kan begynne å lukke seg og kroppen din forteller deg at du må slå av en stund. Søvn er den mest effektive måten å få fysisk hvile på, men gjenopprettende, langsomme fysiske aktiviteter som yoga eller tøying kan også hjelpe deg med å lade opp.

 

2. Mental hvile

 

Har du noen gang følt at hjernen din er overbelastet? Du kan føle at du har prøvd å skrive den samme e-posten ti ganger, eller at du har stirret på et regneark i en evighet for å prøve å forstå det. Dette er et tegn på at du trenger en mental pause, tid borte fra skjermen eller arbeidsområdet for å bare være. En liten gåtur ute eller å gjøre noe helt annet er gode måter å lade opp mentalt. Det kan også være lurt å passe på inntaket av sentralstimulerende midler som kaffe da det kan tillate deg å skyve mental hvile til siden for en liten stund, men som bare vil medføre en hardere mental knekk til slutt.

 

3. Sensorisk hvile

 

Dataskjermer. Lyse lys. Bakgrunnsstøy. Trafikk. Vi lever i en verden hvor vi ofte blir overveldet av sensasjoner, og det kan være utmattende for hjernen vår. Ta tak i sensorisk hvile i løpet av dagen ved å lukke øynene en stund, og sørg for å ha en time eller to unna digitale enheter om kvelden for å lade opp helt.

 

4. Kreativ hvile

 

Hvis du er en som løser problemer eller skaper noe i hverdagen din, er kreativ hvile avgjørende. Kreativitet kan ikke fungere som en produksjonslinje og ofte trenger du en pause for å lade opp dine kreative batterier. Naturen er en av de beste måtene å tilbakestille kreativiteten din, enten det er en tur ut i bakgården eller en mer ambisiøs fottur. Kunst, litteratur og andre kreative aktiviteter kan også vekke inspirasjonen din.

 

5. Emosjonell hvile

 

Er du en naturlig "people pleaser"? Noen som er mer opptatt av å sørge for at andre har alt de trenger og setter deg selv i andre rekke? Vennlighet og empati er viktige verdier, men det er avgjørende at du har plass til å uttrykke følelsene dine og være ditt autentiske jeg. Følelsesmessig hvile kan for eksempel oppnås gjennom alenetid, men det kan også være å velge å være mer ærlig i samspill med andre og å fremme dine behov også.

 

6. Sosial hvile

 

Emosjonell hvile er ofte knyttet til sosial hvile. Tenk på menneskene du velger å tilbringe tid med og prøv å finne ut om de tapper eller gir deg energi. Å omgi deg med positive og støttende mennesker kan bidra til å lade opp dine sosiale energinivåer og øke din lykke.

 

7. Åndelig hvile

 

Hva er formålet ditt? Åndelig hvile handler om å se utover det fysiske og mentale for å finne en dyp følelse av tilhørighet eller hensikt. Noen får dette fra religion, andre fra å støtte fellesskapet eller meditasjon. Det er ingen vei til åndelig hvile, men en følelse av selvaksept og egenverd er avgjørende for å føle seg fullstendig uthvilt og tilfreds.

Søvn er viktig, men det er ikke den eneste typen hvile du trenger. Tenk på de forskjellige hviletypene som kan forbedre livet ditt. Hvilken type hvile er viktigst for deg?​