Tips og råd for deg
som er på jobbjakt

Hvordan skille seg ut i mengden?

I dagens arbeidsmarked søker arbeidsgivere konstant etter å forbedre produktiviteten og effektiviteten – og ser derfor etter kandidater som har den riktige bakgrunnen for å kunne bidra til dette.

Det er derfor svært viktig at du får tydelig frem dine kvalifikasjoner og evner når du setter opp din CV. Dette kan føles som en vanskelig oppgave; hva skal med og hva bør utelates?

Vi har forsøkt å lage en enkel prosess du kan følge, slik at du ender opp med et dokument som ser både profesjonelt og oversiktlig ut.


Hvordan skrive en god jobbsøknad?

Det finnes ingen fast mal for hvordan søknaden skal utformes, men enkelte elementer bør du ha med. Følger du noen enkle tommelfingerregler, samt tilpasser søknaden din til hver enkelt stilling du søker på, vil sjansene for å bli innkalt til intervju øke betraktelig.


Et godt førsteinntrykk

Utfallet av intervjuet kan i stor grad påvirkes av det inntrykket du gir i løpet av de første minuttene. For å lykkes, må du gi inntrykk av å være profesjonell, kompetent og entusiastisk; du må med andre ord få intervjueren til å føle at du passer til stillingen og at du i tillegg vil være et pluss for firmaet.

Forberedelse er derfor en viktig del av et vellykket intervju. Finn ut så mye du kan på forhånd om stillingen, bedriften og hvilke forventninger de har. Dersom du kjenner noen som arbeider i bedriften, be gjerne vedkommende om å fortelle deg det han eller hun vet. I de fleste tilfeller vil vedkommende kunne fortelle deg litt om arbeidsmiljø, forventninger og arbeidsantrekk, samt gi deg nærmere informasjon om den stillingen intervjuet dreier seg om.

no_tipsograd

no_tipsograd

På jakt etter nye utfordringer?

Søk jobb

På jakt etter nye utfordringer?

Søk jobb
Nyheter fra nettet